Az Economist Intelligence Unit (EIU) friss felmérése szerint a saría,
vagyis az iszlám szabályai által vezérelt életmód óriási kiugrási
lehetőséget jelent a cégek számára, méghozzá nem kizárólag a muszlim
többségű országokban.
Az iszlám, mint vallás gazdaságra gyakorolt hatásának megbecsüléséhez
fontos tudni, hogy a muszlim lakosság jelenleg a világ népességének
mintegy 10 százalékát teszi ki, a muszlimok 50 százaléka pedig 25 éve
alatti. A cégek egyre nagyobb mértékben számolnak ezzel a fogyasztói
körrel: az EIU felmérésében szereplő vállalatok
54 százaléka fontos tényezőnek tekinti a saríát, 51 százalék esetében
pedig már most hozzájárul a profittermeléshez a muszlim ügyfélkör.
Ugyanennek a körnek 60 százaléka reméli, hogy a következő három évben
legalább 5 százalékkal járul hozzá a muszlim népesség az értékesítés
növekedéséhez.
Míg a muszlim fogyasztók tekintetében a cégek szerint a legjelentősebb
növekedést generáló régió az Arab-öböl, addig a második helyet
Észak-Amerika foglalja el, amelyet Ázsia déli része követ, a trend a
résztvevők szerint a következő öt évben is változatlan marad. A két
legjelentősebb szektor továbbra is az saríának megfelelő, halal
élelmiszerpiac, valamint a pénzügyi szolgáltatások.
A megkérdezettek 81 százaléka állította, hogy fontos az
élelmiszertermékeken a "halal" minőség feltüntetése, ezzel megelőzik a
saría banki brandinget, amelyet a résztvevők 77 százaléka tart
fontosnak. Ugyanakkor az iszlám kötvény, a sukuk használata 30 százalék
feltételezése szerint erősödni fog a jövőben. A sukuk nemzetközi
finanszírozási eszközként való elterjedéséhez a szigorúbb
tőkekövetelmények és az ezzel összefüggő visszafogott hitelezési
aktivitás is hozzájárul majd.
vg.hu